De wet zorg en dwang:

De wet zorg en dwang regelt de rechten van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening die onvrijwillig zorg krijgen. Daarnaast regelt de wet onvrijwillige opname.

De wet zorg en dwang voor rijinstructeurs valt onder het ministerie van I&W.

 

Het cynisme spat in bovenstaande volzin er van alle kanten af. Vraag een willekeurige rijinstructeur naar zijn/ haar gevoelens:
* Er wordt niet met ons overlegd. Er wordt over ons beslist.
* Wij zijn als de slagers die van de bakker moeten vernemen hoe het varken uit te benen en er ook nog eens voor betalen.
* Het maakt niet uit waar onvrede over is, de rijinstructeurs krijgen van alles wat in de samenleving mis gaat de schuld.
* Via de social media vernemen wij welke decreten over ons zijn uitgevaardigd.
* Het klavertje 4 van Emile Roemer moet eigenlijk klavertje 3 zijn, immers het CBR is heilig verklaard. Het zijn de instructeurs

   die slecht presteren, het zijn de opleiders die instructeurs onvoldoende uitrusten en het zijn de rijscholen die de zaak

   belazeren.
* Excessen bepalen de norm.
* Met de rijschoolzoeker van het CBR is slechts polarisatie onderling in de rijschoolbranche veroorzaakt. Iedereen wordt de slaaf

   van het systeem en daarmee verliest men de nuchtere kijk op de werkelijkheid.
* Meneer Roemer gaat ons vertellen dat de hele rijschoolbranche achter zijn bevindingen, respectievelijk voorgestelde decreten

  staat? Meneer Roemer had ik uitgenodigd om de andere kant van het gelijk te laten zien "Van rijles naar rijonderwijs." Ik kom

   niet verder dan zijn secretaresse die mijn bericht verwijdert.

Het rapport "Van rijles naar rijonderwijs" is een hoop tekst voor een schoolmeester die zich laat informeren door partijen waarbij je op voorhand al kunt voorspellen in welke richting de wind gaat waaien. Er is een NIET representatieve enquête gehouden. Ga je advies inwinnen bij het CBR, BOVAG, IBKI, Royal Haskoning en het ministerie van I&W, kun je evengoed aan WC eend vragen naar de kwaliteit van WC eend.

Het komt erop neer dat die rijinstructeurs en rijscholen hard moeten worden aangepakt.  Opleiders spinnen garen bij de maatregelen, omdat je dan duur de door Royal Haskoning aanbevolen lesmethode kunt verkopen en bijscholingen kunt verzinnen om het zooitje ongeregeld in het gareel te krijgen. De Tussentijdse Toets moet tenminste een jaar worden
afgeschaft, om examencapaciteit te kunnen genereren. Afgezien wat ik als auteur van de Tussentijdse toets vind, blijft het antwoord op de vraag waarom nu echt het CBR capaciteitsproblemen heeft, onbeantwoord. Voor de coronatijd bestond de tussentijdse toets allang en toen waren de capaciteitsproblemen er nauwelijks.

Hoe komt Royal Haskoning in één keer uit de lucht vallen? Om het te begrijpen, dien je te weten hoe de Dutch deepstate functioneert:

Op geen enkel ministerie is de expertise waar het ministerie voor verantwoordelijk is aanwezig. Deze expertise wordt ingekocht, waarbij topambtenaren een cruciale rol spelen. Bij I&W zit een topambtenaar die bij Royal Haskoning heeft gewerkt.
Tjeenk Willink, oud politicus, heeft zelfs de moeite genomen een boek te schrijven hoe adviesbureaus de overheid als verdienmodel exploiteren. Dit gaat ten koste van de democratie. Jetten die bestuurskunde heeft gestudeerd deed uitspraken over klimaat en zet een geofysicus weg als een bejaarde wappie. Madlener, makelaar oz, doet uitspraken over rijonderwijs. Al 2 dagen na zijn aanstelling weet hij al meer dan 14.000 instructeurs bij elkaar. Leden van de 2e Kamer die ministerieel beleid dienen te controleren, zitten op de blauwe stoel voor zover ze het onderwerp interesseert. Interesseert het ze niet helpen ze met
boodschappen doen bij de Jumbo. Degenen die wel op de blauwe stoel zitten, reageren alleen emotioneel, omdat er iemand
achter een microfoon ongefundeerd wat roept en daarmee is de instructeur weer degene die moet worden aangepakt. Als dan een volksvertegenwoordiger, FVD, wat zinnigs zegt of vraagt, word hem de mond gesnoerd.

Het capaciteitsprobleem bij het CBR ligt in mijn geval niet helemaal aan mij. Hoe zit dat bij de overige 14.000 rijinstructeurs? Zouden examinatoren onder de maat kunnen presteren? Kunnen examinatoren fouten maken? Fouten die examinatoren maken, noem ik examineerfouten. Vanaf 2016 heb ik zo'n 50 categorieën examineerfouten geconstateerd. En dan gaat Roemer het CBR faciliteren om te kunnen sanctioneren. Om eens enkele examineerblunders te noemen:
* We gaan achteruit in file parkeren in een straat waar niet één auto staat. Als je dan ook nog geïrriteerd reageert, omdat de

   leerling met jouw opdracht geen raadweet, zakt de leerling door jouw schuld.
* We gaan de borden Venlo volgen met de zon pal in je snuit. De examinator kan evenmin zonder lasbril op de borden lezen,

   maar hij kent er de weg.
* De opdracht véél te laat geven en dan de leerling afrekenen op de kijkstructuur.
* Vragen naar de maximaal toegestane snelheid nabij een onoverzichtelijk kruispunt.
* De gegeven opdracht vergeten en dan tegen de leerling uitvallen dat hij niet de 2e afslag op de rotonde neemt.
* De leerling afrekenen op fouten die bij het vorige examen zijn gemaakt.
* Een leerling afrekenen op fouten van de wegbeheerder.

* Een kwartier praten en dan de laatste 20 minuten doodse stilte in de auto.
* Aan het begin van de rit met de navigatieopdracht beginnen.
* Ingrijpen bij een VOP, terwijl de voetganger 50 meter verwijderd is van de VOP en of uit de richting is op te maken dat de

  voetganger geenszins van plan is gebruik te maken van de VOP.
* Aansporen tot sneller rijden en dan afrekenen op de kijkstructuur.
* Afrekenen op perfect uitgevoerd invoegen.
* Aan het begin van een examen een leerling op de zenuwen werken met vragen waarvan je mag uitgaan dat een leerling het

   antwoord niet op weet. (in hoeverre is de massa van het voertuig debet aan de remvertraging?)
*Opdracht fout formuleren: Als je roept: Geldrop volgen, terwijl je bedoelt Eindhoven, gaat de leerling rechtdoor. Dan moet je

  accepteren dat die leerling rechtdoor gaat en ga je zeker niet chagrijnig reageren.
*Als jij onderweg graag iets wil zien en je ziet dat niet, moet je er niet mee aan komen kakken als je weer achter de blauwe deur

  zit.
Maak vooral die fouten. Fouten maken is menselijk, maar geef het ruiterlijk toe en reken er de leerling niet op af.

 

Ook examineerfouten zijn niet debet aan de capaciteitsproblemen bij het CBR. Van 1927 tot 2021, konden we goed leven met de capaciteit van het CBR. Na de Coronatijd lopen de wachttijden op tot 6 maanden. Voor de draad ermee: Wat is de werkelijke reden?

 

Je gaat ervan uit dat opleiders en instructeurs onder de maat presteren en rijscholen de zaak belazeren.
Die 19 maatregelen worden opgelegd, zonder in overleg te treden met degenen die het werk doen. Daarop volgt een schijn democratisch proces in de KRV en de minister van I&W wordt opgedragen ons te vertellen dat wij de positieve maatregelen moeten gaan zien. Van verbetering van rijonderwijs, voor zover dat nodig is, kan geen sprake zijn, omdat je met sanctioneren en redigeren de noodzakelijke passie en daarmee innovatie en kwaliteit in het rijonderwijs vernielt.

Bij centraliseren van de macht, bepalen wat desinformatie en of misinformatie is, censuur, van de maatschappij een controle maatschappij  maken, verarmt de samenleving en zal uiteindelijk leiden tot de slag bij Waterloo.

Het reguliere onderwijs is het rijonderwijs voorgegaan in verval. 70.000 consultants, van leraren boekhouders maken, de jaarlijkse zak met geld op de rekening van schoolbesturen storten die geen enkele affiniteit met onderwijs hebben en er schoolgebouwen van neerzetten in plaats van onderwijs faciliteren.