
Modulair:
Bij modulair onderwijs wordt de leerstof opgedeeld in opleidingsonderdelen of modules, die afzonderlijk kunnen gevolgd worden, en waarvoor telkens een "deel-attest" wordt uitgereikt. Deze vrijblijvendheid is bij het rijonderwijs (bijna) ondenkbaar. Invoegen wordt lastig als je (nog) niet stuurvast bent en niet kunt schakelen.
Uitreiken van deel-attesten zoals deel theoriecertificaten binnen de online leeromgeving en waarom ook geen deelcertificaten voor bijzondere verrichtingen? (MP4 bestandjes) worden compleet onderbelicht.


Een andere aanpak van peer-assesment dan door Roemer voorgesteld. Niet duidelijk is hetgeen men onder peer-assesment verstaat. (Houden de instructeurs elkaar in de gaten, geven ze elkaar feedback of zoals ik het bedoel: Leerlingen geven elkaar feedback.
Feedback geven en evalueren dienen ook competenties te zijn van de docent. Self-assesment komt niet aanwaaien. De leerling doorloopt een aantal stappen om zichzelf te beoordelen met het doel: Straks doe ik het beter dan nu.
Hebben we het over nadelen van competentiegericht rijonderwijs, hebben we de nek moeten uitsteken m.b.t. toetsing. Ga maar op het puntje van de stoel zitten: Weg met de IVK (leskaart) Ik heb veel iets beters. CRODOO, de digitale leeromgeving.

In de persoonlijke digitale leeromogeving van CRODOO: Niet de fout is de oorzaak, maar de oorzaak is het antwoord op de gemaakte fout. Met adequaat databeheer kun je direct antwoord geven op oorzaken van fouten. Zo krijg ik van leerlingen te horen: Ingrid, jij kunt gedachten lezen. Nee meis, ik maak een bluetoothverbinding met jouw brein.
Efficiënt:
Een activiteit is doelmatig of efficiënt als weinig middelen nodig zijn voor het behalen van het resultaat van die activiteit. Anders gezegd, als de offers 'matig' zijn in verhouding tot het resultaat.
Het kan mijns inziens veel efficiënter met een geavanceerd databeheer:
Opbouw van het portfolio dat wordt beloond door bij de voorgestelde zuivere competentiegerichte rijopleiding theorie-examens kunnen vervallen.
Dat met 3 waterdichte toetsen (3 mp4 bestanden) het praktijkexamen overbodig maakt en omdat dit vloeken in de kerk is, het praktijkexamen slechts een formaliteit is. Zo zijn we ook voor eens en voor altijd verlost van het onacceptabele capaciteitsprobleem van het CBR.
Het bovenstaande staat nog los van welke onderwijskundige inzichten de voorkeur genieten en daarbij zelfs opgemerkt dient te worden, dat voor elke leerling een persoonlijk curriculum de ideale situatie benadert.
De docentenapp:
Specificaties:
De leergang:
De persoonlijke digitale leeromgeving.
Er is pas sprake van vakkenintegratie als wet en regelgeving, gevaarherkenning, verkeersinzicht en taal van de weg afgestemd is op het in de praktijk te behandelen handelingsscript.
De zelfreflectiehulp
Elke rijtaak bestaat uit een aantal in de juiste volgorde uit te voeren deelhandelingen. Stel je gerichte vragen tot op deelhandeling niveau, krijgt de leerling een nauwkeurig beeld van de eigen prestaties. Met de opgenomen video's wordt het beeld dat de leerling van zichzelf geverifieerd.

Als je het niet weet, zoek je het op.
Als de leerling tijdens de praktijkles iets niet weet, kan ik die leerling ook mijn iPad in de handen duwen. Activeer Wikiingrid maar.

Databeheer in CRODOO:

Adequaat databeheer
Adequaat databeheer draagt bij aan:
1. De kwaliteit van de rijopleiding.
2. Een effectiever leerproces.
3. Een efficiënter leerproces
4. Met de gewenste gegevens op elk moment paraat, kan onderbouwd flexibeler en creatiever ingespeeld worden op de
behoeften van de leerling.
De leerstof gerelateerde data theorie:

De leerstof gerelateerde data praktijk:
Leerling gerelateerde data:

Leerling gerelateerde data praktijk, lesplansjablonen:

Datastromen in de persoonlijke digitale leeromgeving:
