
Van rijles naar rijonderwijs tegen de lat van het kritisch denken. Kan dat?
Wie heeft wat, waar, wanneer, waarmee, op welke wijze en waarom gedaan? Je moet niet alleen proberen, maar ook daadwerkelijk bewijsbaar de 7 vragen eenduidig beantwoorden. Met de 7 vragen alleen ben je er nog niet om de materie te begrijpen. Er is ook nog zoiets als de intellectuele standaard: Denken over het denken.
Is hetgeen wordt gepresenteerd duidelijk, accuraat, precies, logisch, significant, relevant en eerlijk?
Heeft hetgeen wordt gepresenteerd diepte, breedte?
Opent u de bijlage van Rijles naar rijonderwijs om per alinea het onderstaande met de originele tekst te vergelijken?
Emile Roemer, de auteur van het rapport van Rijles naar rijonderwijs:
Na de Katholieke Jongensschool Petrus en het doorlopen van de mavo en havo op het Elzendaalcollege in Boxmeer en de Pedagogische Academie Groenewoud was Roemer korte tijd werkzaam bij Stork en Nestlé en als invalkracht bij basisschool De Biest in Boxmeer. Van 1986 tot 2002 was hij onderwijzer op achtereenvolgens de rooms-katholieke school 't Schrijverke in Beuningen (1986–1992) en jenaplanschool De Peppels in Boxmeer (1992–2002), waar hij vanaf 2000 ook locatieleider was.
Op 11 april 2007 hield hij zijn maidenspeech als Tweede Kamerlid bij het debat over de binnenvaartwet. Roemer was woordvoerder op Verkeer en Waterstaat. Na het aftreden van Agnes Kant werd Roemer op 5 maart 2010 gekozen tot fractievoorzitter van de SP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 2010 was hij lijsttrekker. De SP haalde tijdens deze verkiezingen vijftien zetels, een verlies van tien ten opzichte van 2006.
Verbetering kwaliteit rijschoolbranche:
Op 19 oktober 2020 werd Roemer op verzoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, aangesteld als onafhankelijk adviseur om te onderzoeken hoe de kwaliteit van de rijschoolbranche verbeterd kon worden. Op 14 april 2021 bracht hij zijn adviesrapport uit.
Cora van Nieuwenhuizen heeft blijkbaar de overtuiging dat de kwaliteit van de rijschoolbranche verbeterd moet worden. Echter waarop baseert deze dame die uitspraak? Wanneer je de vraag anders formuleert: Wie klaagt over wat met betrekking tot de kwaliteit in de rijschoolbranche? Zou Alexander Pechtold hebben geklaagd?
Alexander Pechtold:
Alexander Pechtold is per 1 november 2019 benoemd tot algemeen directeur van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
Naast directeur van het CBR:
Vanaf 23 maart 2021 presenteert Pechtold het tv-programma De Achterkant van het Gelijk voor omroep BNNVARA op NPO 2.
Sinds 22 april 2021 is Pechtold de voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Nederlandse Loterij.
In 2024 brengt hij samen met Bart Snels het boek “Tot uw dienst” uit.
Heeft het CBR capaciteitsproblemen? Zo ja, wordt dat de rijinstructeurs en rijscholen verweten? Worden excessen de norm om uit te halen naar de rijschoolbranche? Heeft Cora zich laten leiden door krantenkoppen en neemt Emile dat klakkeloos over?

Elke bladzijde in het rapport belicht.
We spreken af dat we elke bladzijde van het rapport belichten en de auteur tot en met de laatste bladzijde het voordeel van de twijfel geniet. Het zijn 99 pagina's, bijlagen en correspondentie waarnaar wordt verwezen. Dit vergt nogal wat onderzoeksjournalistiek. U wordt uitgenodigd de groei van dit artikel te volgen.
Van kaft tot en met achterkant, in die volgorde:
Bladzijde 1: De kaft. Aan de afbeelding is te zien dat we in de Coronatijd zitten. De titel en april 2021.

Bladzijde 2: Een blauw vlak.
Bladzijde 3: De titelpagina. Van rijles naar rijonderwijs met als ondertitel: Advies verbetering autorijschoolbranche.
Op deze bladzijde deelt meester Emile de proefwerken uit. De hele klas heeft een onvoldoende gekregen. Meester Emile gaat ons vertellen hoe het anders moet.
Bladzijde 4 en 5 zijn gereserveerd voor de inhoudsopgave. Een voorwoord, samenvatting, 6 hoofdstukken en 14 bijlagen en referenties. Mensen als emeritus schooljuf Ingrid en tevens rijcoach met 5.000.000 km rijervaring in en op alles wat beweegt staat niet bij de referenties, maar ook een aantal partijen die ten behoeve van de objectiviteit ik er graag had gezien.
Voorwoord:
Bladzijde 6 en 7.
In de eerste alinea wordt de suggestie gewekt dat rijinstructeurs onvoldoende zijn uitgerust, immers veilig aan het verkeer deelnemen begint bij een goede rijopleiding.
In de 2e alinea:
Emile wist allang dat de rijschoolbranche niet deugde en toen Cora met het verzoek kwam, was dat de aanleiding om het zooitje ongeregeld de maat te nemen.
Er moet een CCA komen en nog 18 maatregelen om de cowboys en cowgirls te temmen en in het gareel te krijgen.
Tot aan de laatste bladzijde krijgt Emile het voordeel van de twijfel . Dat valt niet mee, omdat in het voorwoord op bladzijde 6 de conclusie/ beschuldiging al is gedeponeerd in de eerste en tweede alinea.
3e alinea:
1: Eisen aan de mensen in de autorijscholenbranche. Dus doen we het slecht?
2: Daar hoort ook de erkenning bij van een redelijk inkomen dat in normale werktijden kan worden verdiend. (Er moet ook in de
avonduren en op zaterdag worden gewerkt. De leerlingen moeten geconfronteerd worden met nachtelijke omstandigheden. )
3: Consumentenbescherming tegen de misstanden die in de sector plaatsvinden. Hoeveel van de 14.000 instructeurs vertonen
grensoverschrijdend gedrag?
- Het rijbewijs halen moet voor iedereen betaalbaar blijven. Met de maatregelen van Roemer: een uurtarief van € 100,- . Is dat
betaalbaar voor iedereen? En dan heb ik de erkenning voor een redelijk inkomen niet eens in de rekensom betrokken en ook
niet werken op onaangename tijden. (Er komt een apart artikel waarin ik het uurtarief tot op 2 decimalen nauwkeurig
verantwoord.
In de 4e alinea:
Rijonderwijs moet niet alleen gegeven worden door rijinstructeurs, maar ook door de schoolmeesters, schooljuffen en het lerarenkorps op de middelbare school. En jawel permanente educatie voor rijbewijshouders.
In de 5e alinea:
Bijeenkomsten met de begeleidingsgroep: Wie maken deel uit van deze groep?
De autorijscholensector onderkent de problemen en streeft zelf ook naar verbetering. De voorgestelde maatregelen kunnen dan ook op steun in de sector rekenen blijkens de reacties in de begeleidingsgroep. Met wie heb je dan toch gesproken Emile? Jij hebt heel veel instructeurs niks gevraagd en ik kom niet verder dan jouw secretaresse die mijn berichten wist.
Het verbeteren van de organisatiegraad aan werkgeverszijde is daar een belangrijk onderdeel van. Wat doen die werkgevers dan fout?
Het verbeteren van de organisatiegraad van de vele zzp’ ers die in de sector werken. Wat doen die zzp' ers dan fout?
Met de oprichting van de CCA wordt gestuurd op de kwaliteit van de rijopleiding, maar dat kan niet zonder nauwe afstemming met een goed georganiseerde autorijscholensector. Jij komt met 19 decreten. Natuurlijk kun je dat wel, omdat met die 19 maatregelen van jou jij van cowboys rijdocenten maakt en fantastisch functionerende rijscholen.
In de 6e alinea:
Wie zijn in hemelsnaam de betrokken partijen die helemaal meegaan in jouw voorgestelde decreten?
In de 7e en laatste alinea:
Maatregelen zijn opgesteld voor de categorie B, maar hou er maar rekening mee dat dezelfde schurken (wij) ons ook bezig houden met andere categorieën en ons daar even slecht gedragen. Dus straks zijn ook de andere categorieën aan de beurt.
Emile bedank de schurken hartelijk die hebben bijgedragen aan het tot stand komen van dit geweldige advies. En Emile gaat zich ook sterk maken dat het reguliere onderwijs een rol moet gaan spelen in veilig verkeer Nederland.
Er is beloofd tot en met de laatste pagina Emile het voordeel van de twijfel te geven.
Voor de samenvatting heeft Emile 10 pagina's nodig en dan volgt de inleiding waar 4 bladzijden aan zijn gewijd. Op bladzijde 22 tot en met 24 wordt het PROBLEEM benoemd.
Samenvatting Advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’

Beste rijinstructeur m/v,
De beschuldigende vinger wijst naar u.
Bladzijde 8
1e alinea:
- Wie discussiëren over problemen?
- Misstanden in het nieuws. Als iets het nieuws haalt, is er iets sensationeels gebeurd.
- Er worden consumenten misleid. Leg mij maar eens uit hoe ik consumenten moet misleiden.
- Er is oneerlijke concurrentie. Wat kan mij dat schelen wat concurrenten doen. Zowel ik als heel veel rijscholen hebben wachtlijsten. We zijn geneigd te zeggen: Ga maar naar de concurrent. Ik heb een overvolle agenda.
- Er is examenfraude. In de examenzaal is het toezicht nog strenger dan in de EBI in Vught en hoe moet ik bij praktijkexamens de kluit belazeren? Als een uitgever examenfraude ontdekt, moet hij voor de rechter verschijnen, omdat hij aan het filmen is geweest in de examenzaal. Het Turbotheorie instituut gaat vrijuit: Ishe hoog schlagingschpercetaasje, ische kwaliteit.
- Er vallen relatief veel verkeersslachtoffers onder de 18 tot 24 jarigen. Vanaf 1927 zul je bedoelen.
- Slagingspercentages, zowel theorie als praktijk zijn relatief laag. Vanaf 1927 50% en dat zal in 2027 nog zo zijn.
- Wie zou waarom vernieuwing frustreren? Zijn wij te dom om welke??? technologische en welke wetenschappelijke ontwikkelingen te kunnen volgen?
2e alinea:
De sector zelf ,onder meer de Alliantie Samen Sterk (website onbereikbaar en wie er in die alliantie zitten en of zaten, geen idee) wil ook verbetering:
- Betere rijinstructeurs.
- Betere rijscholen.
- Aanpassing van de WRM.
Cora zegt tegen Emile: Gas erop met dat rapport.
3e alinea:
Probleemduiding
De consument volgt over het algemeen maar één keer in zijn of haar leven een reeks rijlessen voor rijbewijs B en bouwt daardoor beperkt kennis op over de werking van de markt. Dat is een aanname.
De consument heeft relatief weinig informatie om een kwaliteitsoordeel over rijlessen te kunnen vellen en gaat ervan uit dat eigenlijk alle rijscholen aan minimum kwaliteitsvoorwaarden voldoen. Veel consumenten maken daardoor een afweging op basis van prijs. Dit leidt tot een sterke concurrentie op de lesprijs. Dat is een aanname.
4e alinea:
Conclusies volgend op aannames zijn niet meer dan de weergave van jouw eigen fantasie Emile:
Als gevolg daarvan staan rijscholen onder druk om sterk op de kosten te sturen waardoor de kwaliteit van de lessen ondergeschikt raakt aan het geld dat ermee wordt verdiend. De huidige gemiddelde lesprijs per uur van € 42 inclusief btw is te laag om met een normale werkweek een modaal inkomen inclusief pensioenvoorziening te kunnen verdienen.
5e alinea:
Vanwege de sterke prijsconcurrentie (Nee Emile en nog eens nee.) wordt gezocht naar aanvullende verdienmogelijkheden naast het lesgeven, zoals het verdienen aan het examen en het drukken van de kosten voor zo weinig mogelijk kilometers te maken tijdens de lessen. Man en paard noemen. Emile, je beschuldigt ons van dat wij de klanten financieel belazeren.
- Waarom vraag je niet naar de redenen waarom rijscholen al dan niet zzp'ers niet of nauwelijks georganiseerd zijn?
- Suggereer je met het ontbreken van een CAO dat instructeurs er maar met de pet naar gooien?
- Dus als er een klachteninstituut is, gaan we beter ons best doen, omdat we bang zijn op de vingers te worden getikt?
- Als er een garantiefonds is, dus iedereen een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft, gaat de kwaliteit omhoog?
- Wij lopen o zo graag de kantjes eraf, dus hebben wij sterke behoefte aan opperboa's die ons in het gareel houden.
6e alinea:
Als niet excessen de norm bepalen, zijn wij met ons allen grote schurken:
- Instructeurs worden beschuldigd van ongewenst en onzedelijk gedrag,
- agressie en geweld jegens examinatoren.
- rijscholen gaan failliet na van de klanten te hebben gebeurd voor lessenpakketten.
- examenmateriaal van het CBR verkrijgen wij op oneigenlijke manier.
- We geven onbevoegd les en plegen examenfraude.
7e alinea:
- Geen eisen aan de opleiding.
- Geen breed gedragen norm ten aanzien van leermethode en leermiddelen.
- Niet de competenties op te leiden tot veilige verkeersdeelnemers maar enkel van alles uit de kast trekken om maar te slagen.
- Ja, ja, examen doen op verkeersluwe momenten, zodat degenen die niet rijp zijn toch slagen.
8e alinea:
- Opleidingsinstituten van opleiding tot rijinstructeur zijn ook examengericht bezig. Hoe kun je in minder dan geen tijd rijinstructeur worden.
9e alinea:
Advies
En dan komt er een hele hoop tekst voor een schoolmeester.
En dat heeft Emile zodanig geformuleerd dat bij de uitwerking ervan 60% van de rijinstructeurs de branche verlaten, omdat excessen de norm bepalen, Emile niet wil faciliteren en ondersteunen, maar sanctioneren en redigeren. Met controle en dwang bereik je het tegenovergestelde van hetgeen we met ons allen beogen. Als Emile ook nog eens zou willen luisteren naar emeritus schooljuf Ingrid: Niet de fout is de oorzaak. De oorzaak is het antwoord op de fout, zou het rapport er heel anders uitzien.
Het wordt steeds moeilijker tot aan het einde van het rapport Emile het voordeel van de twijfel te geven. Tot nu toe lijkt het erop dat hij naast Patty Brard meedoet aan Shownieuws.
10e alinea:
Nog even duurt het tot je laat roepen dat we allemaal RIS 2.0 fundamentalist moeten worden.
11e alinea
Kwaliteit met 19 maateregelen.
Vanaf bladzijde 11:

Het is nodig een nieuwe organisatie te introduceren die het nationale leerplan vaststelt, toeziet op de (samenhangende) kwaliteit van de rijscholen, examens, rijinstructeurs en examinatoren.

Het start met een kwalitatief hoogwaardige rijopleiding, waarbij naast examen gestuurd ook wordt gestuurd op de kwaliteit van het rijonderwijs: ‘Van rijles naar rijonderwijs’
- Introduceer een standaard nationaal leerplan praktijk en theorie voor rijbewijs B opleiding.
- Bouw de rijopleiding op in fasen of modules.
- Introduceer een verplicht landelijk leerlingvolgsysteem voor theorie en praktijk.
5a. Bouw per leerling een leerportfolio op.
5b. Doorbreek de afhankelijksrelatie
6a. Werk toe naar een systeem van permanente verkeerseducatie.
6b. Benader de bestuurders in bezit van een rijbewijs actiever in hun kennis van het verkeer

Het rijexamen moet passen op de leerinhoud die de leerling aangeboden krijgt in de rijopleiding (theorie en praktijk) en moet op de inhoud voorspelbaar zijn.
- Laat het theorie- en praktijkexamen bestaan uit meerdere toets momenten. De leerling moet starten met een eerste theorie-examen gericht op regelkennis en -toepassing. Dit eerste theorie-examen moet gehaald zijn voordat de tussentijdse praktijktoets wordt afgenomen. In een latere fase doet de leerling het theorie-examen gevaarherkenning. Bij het afsluitende rijexamen wordt het hele leerportfolio betrokken en meegewogen in het eindoordeel.
- Voer een meer competentiegerichte beoordeling in. Nastreven van een meer integrale beoordeling van iemands sterke en zwakke punten bij het praktijkexamen en daarbij aansluiten bij de beoordelingen door de rijinstructeur en de zelfevaluatie die vastgelegd zijn in het verplichte leerlingvolgsysteem.
- Neem die onderdelen die niet betrouwbaar en valide te toetsen zijn in het examentraject, verplicht op in de opleiding. Denk daarbij aan elektrisch rijden, gebruikmaken van ADAS en Talking Traffic, en aandacht voor sociaal en verantwoordelijk verkeersgedrag.
- Laat het CBR één examenmoment per leerling toewijzen en de leerling geeft feedback na het examen op rijschool, rijinstructeur en examinator.
Het CBR wijst per leerling één examenmoment toe op naam van de leerling. Dat geldt zowel voor de theorie- als de praktijkexamens. Na afloop van het examen geeft de leerling feedback op zowel de rijschool en rijinstructeur als de examinator.

- Stel eisen aan de bedrijfsvoering van de rijscholen. De administratie en de leermiddelen moeten op orde zijn.
- Voer een verplichte keuring van dubbele bediening in en regel toezicht op de inbouw van het systeem. Leg wettelijk vast aan welke eisen de dubbele bediening moet voldoen. Zorg dat de inbouw wordt verzorgd door gecertificeerde inbouwstations en regel toezicht hierop door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Leg wettelijk vast dat bij privégebruik van de lesauto de dubbele bediening uitgeschakeld moet zijn.
- Voer een rijscholenregister in dat door de CCA wordt bijgehouden. Laat de CCA een rijscholenregister bijhouden. Uit het register moet blijken dat de rijscholen voldoen aan de bedrijfsvoeringsvereisten en aan de vereisten uit het landelijk leerplan. De consument mag ervan uitgaan dat in het register ingeschreven rijscholen voldoen aan de kwaliteitsvereisten. Alleen in het register ingeschreven rijscholen hebben toegang tot het leerlingvolgsysteem en mogen rijlesonderwijs aanbieden.
- Stel verzekering bij een garantiefonds verplicht. Werk met een verplicht garantiefonds, dat door de sector wordt geregeld via een (door de CCA verplichte) verzekering.
- Organiseer een landelijke sectoromvattende klachtenregeling bij de CCA. Het gaat dan om klachten met betrekking tot rijscholen, rijinstructeurs, examinatoren, opleidingsinstituten voor rijinstructeursopleidingen en exameninstituten (CBR en IBKI) die door de CCA zullen worden afgehandeld

- Introduceer een nationaal leerplan voor instructeurs opleidingen, inclusief stage- en bijscholings vereisten. Een nationaal leerplan voor de rijbewijs B opleiding vraagt om een instructeurs opleiding die opleidt voor alle bekwaamheden die nodig zijn om theorie- en praktijklessen te kunnen geven: een uniform nationaal leerplan voor rijinstruc teurs, waarin eisen aan de leerinhoud, leermethoden en stage worden gesteld. De verplichte bijscholing is onderdeel van dit nationale leerplan. Geef de CCA de bevoegdheid dit leerplan vast te stellen dat in nauwe samenwerking met IBKI tot stand komt.
- Stel eisen aan de docenten van de instructeursopleidingen. De CCA moet ook, in afstemming met het IBKI, eisen stellen aan de docenten die lesgeven aan de instructeursopleidingen.
- Geef het IBKI de bevoegdheden om op te kunnen treden tegen slecht functionerende rijinstructeurs (theorie en praktijk), waarbij de CCA een aanwijzing aan het IBKI kan geven. Het IBKI moet de bevoegdheid krijgen instructeurs hun WRM-bevoegdheid af te kunnen nemen. IBKI kan dit op eigen onderzoek doen. De CCA moet het IBKI kunnen verzoeken de WRM-bevoegdheid in te trekken indien daartoe aanleiding is vanuit de toezichthoudende rol van de CCA (bijvoorbeeld naar aanleiding van klachtenprocedures).
- Start met lokaal en regionaal overleg over samenwerking en arbeidsmarktomstandig heden en richt een commissie voor inkomensverbetering in.
Er moet meer aandacht zijn voor de ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden van rijinstructeurs. In een markt met veel zzp’ers is dat ingewikkeld, maar dat zou kunnen door te starten met lokale en regionale initiatieven door rijscholen. Roep een commissie in het leven, waarin branchepartijen en vakbonden vertegenwoordigd zijn en die zich bezighoudt met inkomensverbetering voor rijinstructeurs.
Laten we het licht schijnen op alle 19 voorgestelde maatregelen, ontkom je niet aan de indruk dat de Wet zorg en dwang ook voor de rijschoolbranche gaat gelden. Voor de 19 maatregelen zijn instrumenten bedacht de maatregelen te handhaven. Het is niets anders dan sanctioneren en redigeren. Er is in de Nederlandse geschiedenis niet een document geschreven waarin zo vaak het woord MOET is geschreven.
Ondersteun de bestaande initiatieven om te komen tot een modulaire rijopleiding met tussentijdse (leervorderings)toetsen (RIS/ROM-opleiding) en stimuleer dat deze vooruitlopend op het nationale leerplan de norm wordt voor rijscholen; ontwikkel een werkwijze voor collegiale toetsing en voer dat op basis van vrijwilligheid in, vooruitlopend op de vastlegging daarvan in het nationale leerplan. Hiermee kan gestart worden op regionaal niveau.
Dat er geen ruimte is voor initiatieven een modulaire rijopleiding te ontwikkelen naast RIS 2.0, ben ik achter gekomen. In het artikel "De motie CRODOO wordt weergegeven dat ondersteuning bestaande initiatieven wel heel letterlijk wordt genomen. Elke andere modulaire rijopleiding op dezelfde leest geschoeid.
De branche wordt verweten: "Ik citeer:"
Vernieuwing blijkt nauwelijks van de grond te komen, waardoor de sector moeizaam de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen kan volgen. Van de technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen heb ik veel meer rekening gehouden dan met welke modulaire rijopleiding ook.
Neem er kennis van in het artikel: Competentiegericht rijonderwijs/ Data ondersteunend onderwijs. Hoe geavanceerd ook zonder dwangmaatregelen op het allerhoogste niveau rijonderwijs kunt geven.
Je gaat de branche niks verwijten als je de branche niks vraagt en al helemaal niet als jouw secretaresse mijn verzoeken wist en je op de social media mij te onbeduidend vindt te reageren. Maar niet alleen de auteur van Rijles naar rijonderwijs, ook de Dutch deepstate van het ministerie van I&W de brancheorganisaties die in de referenties van dit rapport zijn genoemd, de KRV, zowel kamer A, B als C vinden zichzelf te belangrijk.
Inleiding bl. 18
De aanleiding:
* herhaaldelijk misstanden in het nieuws en onderwerp van gesprek in de Tweede Kamer. (Hoezo herhaaldelijk wat? Als het over
rijonderwijs gaat, staan er enkelen wat emotioneel te roepen tegen lege blauwe stoelen.
* Wij vinden het in de branche zo erg dat we smeken om gestraft te worden. Man en paard noemen Emile. Wie is het met jou
eens?
* Er sneuvelen veel 18 tot 24 jarigen en dat is de schuld van inferieur, misdadig en frauduleus rijonderwijs. De resultaten zijn
belabberd en we zijn te dom de technologische ontwikkelingen bij te houden. Op grond van welk wetenschappelijk onderzoek
kom je tot deze uitspraken? Weet je wat? Ik ga SWOV en Maurice de Hond erbij halen.
* In de 3e alinea ga je vertellen dat onder de schurken ook lieve mensen rondlopen. Wat voegt dit emotionele gedoe toe als je de
hele branche jouw enge decreten wil opleggen.
Cora: Emile, asjeblief, schrijf eens een eng rapport over dat zooitje ongeregeld in de rijschoolbranche. O ja, stel ook eens 19 enge maatregelen op. Dat zal ze leren. Jazeker: Cora volgt ook Shownieuws en leest de Volkskrant.
Motie Sienot:
Je kunt op 3 manieren controle uitoefenen en schurken traceren:
- rijscholenregister verplicht, 2. Rijscholenregister op basis van certificering. 3. Het huidige stelsel van het CBR: Ingridje = 7421F4, wordt elk examen door zelfs dezelfde examinator op dezelfde dag naar de geldige WRM pas gevraagd. Als Ingridje vraagt: Hoe kun jij aantonen dat jij een geldige examinator bent en dat je geen ontzegging van de rijbevoegdheid hebt, gaat het CBR op tilt.
Er wordt verwezen hoe geweldig het certificeringssysteem in Duitsland en Noorwegen bijdraagt aan de kwaliteit van de branche. Vervolgens roept Emile: Het wordt straks nog veel beter als jullie mijn advies vanuit mijn 4 invalshoeken de zaak aanpakken.
Ruud Rutten, bedenker en aanjager van het initiatief Samen Sterk, vertelt aan Rijschoolvandaag.nl over de nieuwe website. "Wij hebben deze website opgezet zodat iedereen kan meelezen. Samen Sterk is voor alle rijinstructeurs in het hele land, je hoeft niet aangesloten te zijn of wat dan ook."
Op www.alliantiesamensterk.nl kan iedereen meelezen (en kijken) over de vorderingen. "Niks is geheim." Ook kunnen rijinstructeurs hun input per mail sturen naar Rutten. "Natuurlijk kunnen we niet iedereen met elke beslissing blij maken, maar we staan open voor ideeën."
Ook Ruud vraagt niks aan 14.000 rijinstructeurs ze mogen meelezen op een website die uit de lucht is.

Het eindrapport van de Alliantie bevat onder meer voorstellen gericht op:
- het realiseren van een koepelorganisatie, het certificeren van rijscholen door middel van een kwaliteitslabel en het instellen van een garantiefonds.
- de verbetering van de kwaliteit van de rijinstructeur, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een profiel voor het vak van rijinstructeur, de stage te verbeteren en/of eisen te stellen aan docenten;
- de vervanging van het huidige examen gestuurde model voor het behalen van het rijbewijs door een ontwikkelingsgericht model.
Cora: Poeh, wat ingewikkeld! Dit gaat over onderwijs en allerlei zaken waar ik niet zoveel van begrijp. Maar Emile, die was toch schoolmeester? Ik stel voor dat hij de Commissie Roemer opricht. Zij komen met een rapport, en dat neem ik vervolgens één op één mee naar de Tweede Kamer. Daar leg ik het voor en zeg: "Hier is het, tekenen maar!"
Emile gaat op bl. 20 vertellen hoe grondig hij de data verzamelt en naar ieders mening informeert om te komen tot zijn 19 decreten.
De begeleidingsgroep bestaat uit afgevaardigden van de volgende stakeholders: FAM, VRB, LBKR, RST, VVB, LBVI, BOVAG, ANWB, VVN, TeamAlert, CBR, IBKI, CNV, FNV, ministerie van OCW en ministerie van IenW.
Lees om een beeld te krijgen van de bovenstaande stakeholders: De motie CRODOO.
Ook is een oriënterende enquête uitgezet via de kanalen van het IBKI, de leden van de begeleidingsgroep en twee facebookgroepen, waarin naar de mening is gevraagd rondom mogelijke oplossingen. Voor de resultaten daarvan wordt verwezen naar bijlage 3
Als je intellect verder reikt dan dat van een goudvis, stop je waarschijnlijk al snel met het invullen van de enquête. De antwoorden bieden namelijk alleen opties waar je je onmogelijk in kunt vinden. Jouw mening wordt niet vertegenwoordigd, en de vragen verraden dat de uitkomst allang vaststaat.
De plannen van de alliantie (vergelijkbaar met het WEF) omvatten het oprichten van een overkoepelende organisatie (KRV) en het introduceren van een kwaliteitslabel. Zo wordt bijvoorbeeld een gecertificeerde professional als Dr. I. Lucassen, rijarts, BIG-registratienummer 1233214456654, herkenbaar. Met een AOV wordt ervoor gezorgd dat wanpraktijken worden omgezet in betrouwbaar en professioneel handelen.
Op bladzijde 20 wordt duidelijk dat Roemer, namens zijn Alliantie Samen Sterk en met verwijzing naar het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, stelt dat 14.000 rijinstructeurs zomaar wat aanrommelen. Volgens hem moeten de opleidingen voor rijinstructeurs wel ondermaats zijn, aangezien geen van de 14.000 instructeurs deugt.
Collega's, laten we eerlijk zijn: wij dragen verantwoordelijkheid voor de vele jonge verkeersslachtoffers. Dit is iets waar we ons diep voor moeten schamen.
Negeer je de onderstaande 7 punten acht ik de beschuldiging misdadig.
- Op de fat bike rijden kinderen van 10 jaar oud. Die fiets gaat 40 tot 50km/uur na opvoeren.
- De meeste verkeersslachtoffers zijn ouder dan 70 en sneuvelen op een elektrische fiets die te hard gaat.
- Men wil het A1 rijbewijs cadeau doen bij B. Dan gaat het om 18-jarige kindertjes die straks op een opgevoerde brommer
(meer is een A1 motor niet) op de A67 zich laten doodrijden.
- Overdag weer 130???? Bij grotere snelheidsverschillen neemt de kans op ernstige ongevallen exponentieel toe.
- Elektrische auto's accelereren sneller dan het reactievermogen van de bestuurders.
- De speed pedelec behoort binnen de bebouwde kom niet op het fietspad, maar op de rijbaan. Die fietsen gaan dik 50. In
het verkeer ontstaan ze. Ze zijn er ineens alsof ze zo uit de lucht komen vallen. Je rijdt op een speed pedelec zonder geel
bromfietsplaatje (kentekenplaat) om niet te worden bekeurd.
- We hebben ook nog de voetgangers op wieltjes. In de wijk sjezen kleuters op elektrische stepjes rond met ruim 30 km/ uur.
- Bij half Nederland is de mobiele telefoon met 2 componentenlijm aan de vingers geplakt.
Dit zegt SWOV:
Gezien de huidige politieke interesse in verbetering van de rijopleiding B en de beoogde hervorming van deze opleiding, is het juist nu van wezenlijk belang om met een frisse wetenschappelijke blik kritisch naar deze rijopleiding te kijken. Om die reden zullen we ons in een vervolgstudie gaan richten op de eerste twee vraagstukken voor de opleiding voor rijbewijs B.
Zoek een antwoord op de vraag of spreiden dan wel comprimeren van rijlessen invloed heeft op de mate waarin de leerling een veilige bestuurder wordt.
Zoek een antwoord op de vraag of een geleidelijke opbouw van de moeilijkheidsgraad of juist het stimuleren van het maken van fouten invloed heeft op de mate waarin de leerling een veiliger bestuurder wordt.
Dan wordt het hoog tijd dat het ministerie van I&W, de Dutch deepstate en al die wijskijkers die roepen een grote groep te vertegenwoordigen een pas op de plaats maken.
SWOV is een organisatie die zich bezig houdt met oorzaak van ontstaan op grond van feiten en zuiver wetenschappelijk onderzoek. En als meneer Roemer met zijn adviserende stakeholders en Royal Haskoning RIS 2.0 van het CBR heilig verklaren, is hier ongefundeerd het antwoord op vraag 2 van SWOV gegeven.
