Competentiegericht Rijonderwijs:

Waar jij de volgende les rijdt, gaat de theorie over, leer je het gevaar herkennen en leer je beschikken over het nodige verkeersinzicht. 

Voorwaarde voor competentiegericht onderwijs is vakkenintegratie. In het bijzonder geldt voor het rijonderwijs dat je de theorie kunt toepassen in de praktijk. 

De consequentie om goed competentiegericht rijonderwijs te kunnen aanbieden is de leerstof geheel anders dan we gewend zijn te rangschikken. 

Competentiegericht onderwijs aanbieden is complexer dan vakkengericht onderwijs aanbieden. Om grip te houden op het leerproces kom je niet om de opbouw van een portfolio heen. 

Data ondersteunend onderwijs:

Fouten maken hoort bij het leerproces. Hierbij dient wel in acht te worden genomen dat niet de fout de oorzaak is. De oorzaak is het antwoord op de gemaakte fout. Immers doe je wat je deed, krijg je wat je kreeg. 

Bij de traditionele leskaart heb je een stuk karton in je handen zo groot als een parkeervak met hokjes van 4 x 4 mm. Je ziet op enig moment door de bomen het bos niet meer. Dat moet anders. Digitaal dan? Scrollen, scrollen, scrollen: Nog erger dan dat parkeervak. 

Met een adequaat databeheer hou je wel overzicht en ben je zelfs in staat om de oorzaak van gemaakte fouten in beeld te krijgen. 

Adequaat databeheer draagt bij aan:

1. De kwaliteit van de rijopleiding

2. Een effectiever leerproces

3. Een efficiënter leerproces

4. Onderbouwd flexibel en creatief kunnen inspelen op de behoefte van de leerling.

Vertrekpunt voor de bouw van CRODOO

Op de pagina Didactiek leest u hoe we van leerplan uitkomen bij het lesplan. 

De leerstof kan over 39 lesplansjablonen worden verdeeld. In de diaserie is als voorbeeld gegeven lesplansjabloon 33. Dit lesonderwerp sluit aan op lesplan 32: ETW 30 km zone. 

In het lesplan haal je gegevens op uit het portfolio en vanuit het lesplan vul je het portfolio aan. 

Blended learning:

 is "een combinatie van online leren en contactonderwijs": Tijdens de praktijkles beleef je rijdend het gemaakte huiswerk. 

Evenals bij RIS (van het CBR) maakt  het thuis studeren deel uit van  de opleiding. Het grote verschil met RIS is dat bij CRODOO de persoonlijke elektronische leeromgeving deel uit maakt van hoe grip te hebben op het leerproces. 

1. De docent kan de vorderingen van het huiswerk online volgen.

2. De leerling kan via What's app vragen stellen. 

3. Leerling en docent kunnen online communiceren. 

4. Het gemaakte huiswerk maakt deel uit van het portfolio.

 

De dashcam bij feedback en productevaluatie

Als we in het lesplan vorderingen registreren tot op deelhandeling niveau, wordt niet wat de rijinstructeur roept het bewijs, maar de confrontatie met de beelden het bewijs. 

Heb ik juist geconstateerd dat je vergeten bent de dode hoek te controleren?

IK HEB WEL GEKEKEN!

Laten we het filmpje eens bekijken: 

1. Als jij gelijk hebt, bied ik nederig mijn excuses aan.

2. Als ik gelijk heb, mag ik dan schelden?

NATUURLIJK INGRID!

3. Ik mag schelden. 

Nu de oorzaak: Je kijkt niet als een uil: Een uil draait zijn kop links 90 graden om de dode hoek te controleren en rechts 140 graden. Waarom rechts 140 graden?????

4. Experiment: Verplicht vanuit de ooghoeken proberen te zien of ik een balpen of een potlood in mijn linkerhand heb.

INGRID IK ZIE DAT NIET.

5. Kijk dan nu over je schouder!

INDERDAAD NU ZIE IK HET.