
a.i. in het rijonderwijs: Zeg niet meteen nee.
De ontwikkeling van een persoonlijke digitale leeromgeving is zo'n arbeidsintensieve operatie dat je gaat realiseren dat het mensenleven van een 70 jarige oma tekort is om de operatie te laten slagen.
De ontwikkelingskosten zullen hoogstwaarschijnlijk beduidend hoger zijn dan de toekomstige baten. Zo heeft menig enthousiaste bolleboos kennis gemaakt met het faillissement. Eeuwig zonde dat deze door de pech hebbende bolleboos technologisch hoogwaardige prestaties met het faillissement worden gecremeerd.
Het wet geworden rapport van Rijles naar rijonderwijs is de weergave van de gedachten van een schoolmeester over rijonderwijs, geen a.i.! Geen a.i. ideeën kunnen ook heel eng zijn.
Het doel is verbeteren en bewaken van de kwaliteit van het rijonderwijs.
Het middel: Opgelegde, tijdrovende niets toevoegende activiteiten die het kostbare doel worden.
De noodzaak van verbetering van het rijonderwijs, voor zover nodig, is in het rapport niet eens bewezen.
De circusvoorstelling moeten we zien te reduceren tot een QR code om aan de controle drang van de overheid te voldoen. Als het niet meer is dan een QR code voorkomen we dat ons prachtige beroep ten prooi valt aan sanctiemaatregelen en overheidsbemoeizucht.
In het rapport wordt ook melding gemaakt van dat het competentiegericht moet zijn. DOE DAT DAN OOK!!!!.
Bij competentiegericht onderwijs hoort vakkenintegratie en opbouw van een adequaat portfolio. Hiervoor maak ik gebruik van het laboratorium dat het gebied is voor de gehele rijopleiding.
1. Waar op welk moment in welk deel van dat gebied wordt geoefend, correspondeert met de doelstelling van de les.
2. Welke wetten en regels uit de WVW en de RVV zijn van toepassing voor dat specifieke gebied?
3. Welk te herkennen gevaar kom je in dat specifieke gebied tegen?
4. Over welk verkeersinzicht moet je beschikken naar de situaties die je in het doelgebied wellicht zult tegenkomen.
Zoek het moment uit dat in een 30 km zone ETW, groene kliko's staan. Of een heerlijke verkeerschaos nabij een kruispunt waar diepladers enorm in de weg staan om betonnen platen te lossen.
De consequentie van competentiegericht onderwijs is dat de leerling zich adequaat moet kunnen voorbereiden:
1. Hoe moet ik in de praktijk de rijtaak uitvoeren? Daarvoor is een script. De samenvatting ervan plak je tegen de koelkast.
2. Hoe hou ik me in dat gebied aan de regels?
3. Uit welk gat in het gebied kruipt het gevaar?
4. Vorige week was het een dieplader. Welke misselijke situatie gaat Ingrid nu weer uit de hoge hoed toveren?
Wetten, regels, rijprocedure, gevaarherkenning, verkeersinzicht, handelingsanalyses worden nu ineens gebiedsafhankelijk.
Dit stelt hoge eisen aan de leermiddelen, keuze van gebied naar lesdoelen, de communicatie, herindeling van de leerstof, toetsing en begeleiding.
Het mensenleven van oma is tekort voor het produceren van:
1. 1.026 meerkeuzevragen over WVW, RVV, gevaarherkenning, verkeersinzicht, gerelateerd naar praktijklesdoelen en
bijbehorend oefengebied.
2. 1.280 meerkeuzevragen over bediening en beheersing van het voertuig om veilig, vlot, vloeiend, aangepast en besluitvaardig,
defensief, sociaal en milieubewust rijgedrag in 64 scripts met als het even kan ook met animaties en illustraties.
Als ik nu eens een beetje thuis geraak in de wereld van de computernerd, doe ik er misschien een week over, of een maand. Doe ik er 10 jaar over, kan ik er beter niet aan beginnen.
Ik kan Nederlands, Frans, Duits en Engels, maar computertaal?
Ben ik met een computernerd in gesprek vraag ik hem:
Hoe ziet een bejaarde vrouw eruit die het niet snapt?
Huhhh?
Kijk me eens aan?
In de fouten die worden gemaakt zit een patroon.
Vaak bij elke leerling hetzelfde patroon:
Smurfinnen zijn ingreepgevoelig op rotondes, maar rijden voorbeeldig waar kruispunten zijn.
Meisjes, ongeacht lichaamslengte, controleren bij het invoegen de dode hoek niet.
Jongens hebben geen spiegels nodig, omdat ze onthouden wat om hen heen gebeurt.
Er zijn ook fouten die specifiek bij een bepaalde leerling horen: Als een van mijn leerlingen een vreemde instructeur heeft, vertelt die instructeur welke fouten die leerling heeft gemaakt en kan ik met zekerheid zeggen hoe de leerling heet.
Het gaat niet zozeer om de fout, maar wat de oorzaak is van de gemaakte fout.
Voorbeeld: De leerling nadert de kruising te snel.
1. Herken jij de kruising te laat?
2. Begin je te laat met het uitvoeren van de deelhandelingen ná het herkennen van de kruising?
3. Beoordeel je de kruising verkeerd? (Ik dacht dat ik op een voorrangsweg zat.) En dan kom ik met de opmerking die niet
binnenkomt: Op jouw grafsteen staat geschreven: Hij heeft geen voorrang gekregen. RIP.
4. Ik heb ADD en hield me op dat moment bezig met het schakelaartje aan de linkerkant van het stuur. Hee vrouwke, dat is
dodelijk. Kun je geen ander moment uitkiezen om dat schakelaartje te bestuderen?
5. Ingrid ik zit niet lekker in mijn vel. Vandaag gaat alles kut. Ok? Dus als het kut gaat, ben jij blind.?
Soms stel ik me de vraag:
Krijg ik het die leerling niet geleerd, of is dit trekken aan een dood paard?
De hele goede instructeur zegt dat het aan mij ligt. Het is wel dezelfde instructeur die deze leerling de auto uit heeft gescholden, omdat deze leerling een bedreiging is voor zijn slagingspercentage.
In de datakliko:
Mogelijk mik je met a.i. alle data in de data-kliko en het komt er geordend uit zoals jij het wilt. Over datavergelijking naar dag, tijd, weersomstandigheden, geslacht, lichaamslengte, ruzie op school, gepest worden op de social media, de les Duits op woensdag 11:00, terwijl de rijles op woensdag 9:30 uur was, etc. levert verrassende inzichten op.
Kun je met a.i. een bijna onbeperkt aantal selecties maken waar jij als docent heel adequaat op kunt reageren?
De overheid
laat bedrijven de wet voorschrijven waar de belastingplichtige heel veel moeite mee heeft en laat de belastingplichtige
betalen voor hetgeen je zelf niet weet. Omdat geen enkel ministerie de expertise in huis heeft, koopt het ministerie die expertise in. Het ministerie snapt er nog steeds niks van en schakelt adviseurs in om de pers te woord te kunnen staan. Het resultaat en miljoenen verder: Een bestaande methode wordt door Royal Haskoning aanbevolen, plus 2 theorie examens en 2 praktijkexamens. Krijg je met a.i. ook dergelijke idiote conclusies?
De overheid zal ik maar blij maken met een QR code, omdat onzin mij geen tijd mag kosten. Ook zal ik laten zien hoe alle registers open te trekken voor rijonderwijs om trots op te zijn.
Als a.i. mij een hele berg werk uit handen kan nemen, ben ik nog steeds in staat te beoordelen of a.i. in minder dan geen tijd aan mijn normen voldoet: a.i. in het rijonderwijs, zeg niet meteen nee!